Pressiteade: Tallinna XVIII Graafikatriennaal „Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses“ leiab aset 2022. aasta alguses
22.10.2021

Kunstnikud: ArtLeaks | Jasmina Cibic | Hubert Czerepok | Agnes Denes | Igor Eškinja | Oxana Gourinovitch | Ferenc Gróf | Flo Kasearu | Eva Koťátková | Volodymyr Kuznetsov | Irena Lagator | Olson Lamaj | Marko Mäetamm | Alexander Manuiloff | Dóra Maurer | Raul Meel | Katja Novitskova | Dan Perjovschi | Géza Perneczky | Nada Prlja | Kaisa Puustak | Driton Selmani | Slavs and Tatars | Société Réaliste | Bojan Stojčić | Endre Tót

 

Kuraator: Róna Kopeczky

 

Toimumisaeg: 22. jaanuar – 27. märts 2022

 

Toimumiskohad: Kai kunstikeskus | Temnikova & Kasela galerii | Põhjala Tap Room | EKA galerii | Flo Kasearu majamuuseum | Liszti Instituut Tallinn | Kanuti Gildi SAAL

 

 

Tallinna Graafikatriennaalil on hea meel teatada, et XVIII triennaal, pealkirjaga „Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses“, avaneb publikule 22. jaanuaril 2022. Ungari kuraatori Róna Kopeczky kureeritud näitus keskendub Kesk- ja Ida-Euroopat mõjutanud radikaalsetele poliitilistele, kultuuripoliitilistele ja ühiskondlikele pööretele, lähenedes nendele muutustele globaalsest vaatepunktist universaalse absurdi võtme kaudu. Näitusel astuvad üles Kesk- ja Ida-Euroopas tegutsevad või sealt pärinevad nüüdiskunstnikud, kes mõtlevad julgelt ja kriitiliselt sellistele põletavatele tänapäevastele küsimustele nagu paremäärmusliku vaenuliku poliitika esiletõus, nihestunud üleilmsed eesmärgid, demokraatia lagunemine, vabaduste vähenemine – nii elus kui ka kunstis – ning üldvalitsev hirmu ja vaenu õhkkond.

 

Näituse teemapüstitusega soovitakse lähemalt vaadelda mehhanisme, mille tulemusel on positiivsed mõisted omandanud meie jaoks negatiivse tähenduse – neid on hakatud seostama uuest kasutuskontekstist ja -olukorrast tingitud teistsuguse või vastuolulise sisuga. Uuritakse täpsemalt seda, kuidas sõna „soe“ positiivsest algtähendusest – meeldiv tunne, suhteliselt või mõnusalt kõrge temperatuur, samuti käitumine, millega väljendatakse vaimustust, kiindumust või heatahtlikkust – on saanud poliitilise segaduse, ühiskondliku rahulolematuse, kliimamuutuse ja ülemaailmse pandeemia sümptomite hoiatav märk ning ühtlasi signaal globaalsest looduslikust ja sotsiaalsest ebastabiilsusest. Seda eksitavat tähendusnihet arvestades käsitletakse näitusel „Soe“  kaasaegsest vaatepunktist lähtuvalt olemuslikult absurdset üleilmset olukorda ja inimseisundi ebakõlasid.

 

Näitus „Soe“, kuhu on olemasolevate ja uute teostega kutsutud osalema siinse piirkonna kaasaegse kunsti väljal tegutsevad kunstnikud, koosneb kolmest omavahel läbipõimunud tsüklist, mille pealkirjadega – „Rahvas armastab seda“, „Hapukurgipoliitika“ ja „Vabaduse teadus“ – tsiteeritakse näitusele kaasatud kunstnikke ja nende teoseid. Need kolm peatükki tegelevad absurdi vaatemänguga ning nende eesmärk on seda nähtust lahata ja omastada. Ühtlasi proovitakse pakkuda sellele huumori, pilke ja naeru kaudu mängulist vastumürki või kujuteldavat alternatiivi, mis põhineb visionäärsel vastuhakul ja luulelisel eskapismil.

 

 

Róna Kopeczky (1983) on Budapestis tegutsev kuraator ja kunstiajaloolane. Ta töötas 2006–2015 Ludwigi Muuseumis Budapestis rahvusvahelise kunsti kuraatorina, keskendudes peamiselt Kesk- ja Ida-Euroopa noorte ja karjääri keskpaigas olevate kunstnike koha- ja olustikupõhisele loomingule. 2015. aasta veebruaris liitus ta kunstilise juhina acb galeriiga Budapestis. Ta osales 2015. aasta alguses toimunud esimese OFF-Biennale Budapesti korraldamisel ning oli 2017. aastal selle teisel toimumiskorral kuraatoritiimi liige. Róna Kopeczky on Budapestis tegutseva Kesk- ja Ida-Euroopa kaasaegsele kunstile pühendatud platvormi ja keskuse Easttopics kaasrajaja. Ta on kaitsnud Pariisi-Sorbonne’i Ülikoolis doktorikraadi kunstiajaloos.